Brandt-arnesen

Av Johanna Brandt - Måndag 22 april 21:11

Jag har väl knappast nå bilder, men ville mest skriva det så att jag minns det senare.
Willy cyklar numera utan stödhjul och det går i ett rasande tempo.
Klara cyklar också, men med stödhjul.
Nelly är fortfarande mest glad i sparkcykel och balanscykel.

Av Johanna Brandt - Måndag 22 april 21:08

Onsdagen gick i en del förberedelser så att vi kunde köra tidigt på torsdagen. Det var bra för vi fick en väldigt behaglig resa. Första stopp blev Uddevalla stad. Lunch på torget och med solens strålar som värmde oss.

I skövde hann vi med frisör och passtimme till mig innan vi åkte till Niklas. Det skulle såklart visa sig att det inte var så enkelt, och till slut fick Sofia komma och legitimera mig.
Nu skal jag bara sända in några papper så hoppas jag att passet hinner komma innan vi reser den 12.e maj.

Nelly

Willy - Nelly - Klara

I helgen skulle hela familjen samlas och alla bodde hos Niklas, förutom pappa och Ingrid som tog in på hotell.
Det funkade faktiskt väldigt bra, men åter igen - kanske mycket berodde på det magiska vädret.

Vi spenderade helgen på badeland (väldigt väldigt bra!) och diverse lekplatser och påskpyssel hemma.

Vår största utmaning kom när vi skulle resa hem. Det visade seg efter mycket letning att nyckel låg inlåst i bilen, så vi blev tvugna att tinga assistanskåren som kom och öppnade den för oss.

På vägen hem stannade vi en natt på Lidköpings camping. Vi hyrde en stuga för en natt.
Trots att är femstjärnig fick vi inte känslan där. Men barnen älskade det såklart!

På vägen valde vi att köra kustvägen. Längs alla små städer längs bohusläns kust. Så fint. Vi stannade i Smögen och Grebbestad, men åkte inom Hunnebostrand, Hamburgesund, och diverse andra småbyar. Det tog lång tid, men det var en fin resa.

Av Johanna Brandt - Måndag 22 april 20:40

Denna påsken kan vi dela upp i två rundor. Del 1 Daftö
Del 2 Skövde.

Vi åkte nämligen till Daftö på lördag förmiddag den första delen av påsken. Det var mest för mys och för att stilla mitt behov för ständig rörelse och nya upptåg.

Förutom en cykelpunktering så var resan så och säg smärtfri. Alla var glada och solen sken på oss hela helgen.

Willy - Klara -Nelly

Camping är fortfarande väldigt bra och vi trivs. Det blir nog en bra sommar detta!

Av Johanna Brandt - Lördag 13 april 20:52

Våren är här och med det också planläggningen för sommaren.

I vår familj innebär det bland annat att göra nya pass eftersom de bara är giltiga i 2 år.
När jag såg efter tider för ca 3 veckor sesn var den första lediga timmen den 4 juli. Jag kollade i byar i närheten som tex Fredrikstad/halden osv. Helt fullt.

Så jag bokade till slut passtimme i Elverum, ca 1,5-2 timmar norr om Oslo, fredagen den 5 april kl 11.30

Så familjens alla medlemmar tog ledigt och gjorde sig redo för att fotograferas. Ja inte ja då som har en pass timme i skövde på skärtorsdagen. Och inte heller Frode som har ett giltigt pass. Så egentligen bara barnen.

Willy - Nelly - Klara

Fika innan.

Efter det svängde vi inom ett stort och väldigt bra skogsmusuem. Tror bara att det vag vi där. Och tur va väl det, barnen löp runt och skrek - se däääär - se däääär - seeee, i cirka 1 timme.

På alla bilder vi har ser barnen ok ut. Snart kommer Nellys blöja att skapa väldigr mycket trubbel och det slutar med att hon kommer att gå barfota i skorna og endast iklädd en lite för kort klänning (med blöja under förstårs). Detta ser såklart extra konstigt ut när det är snö ute, men som sagt - väldigt lite folk där och personalens blickar fick vi bara stå ut med :)

Nästa dag var det dags för loppmarknad.
Det är som vanligt väldigt bra och vi fyllde på pussel, böcker och en häst.
Herregud, bland de bättre leksakerna måste jag säga. Många timmars lek redan.ja och nån timmas bråk också då :)

Nelly - Klara

På söndagen var det dags för playdate och Willy, Vetle och Greger med mammor cyklade till hvervebukta. Lite kallare än planlagt för egen del, men allt i allt en fin dag.

Väl hemma däckade jag på soffan. Trodde bara att det hade vart all frisk luft, men det visade sig på mandagen när jag var tvungen att åka hem tidigare från jobb att jag nog hade dratt på meg en förkylning.

Vi sträcksåg denne serien förra helgen. Jag gillade den :)

Av Johanna Brandt - Torsdag 4 april 19:40

Förra helgen var det dags för husmorsferie som det heter på norska.
Jag tog ledigt från jobb på fredagen och jag och Carro reste ned till Ullared på torsdag efter jobb. Vi bodde i en lägenhet där (väldigt bra) och startade dagen med en tur där. Planen var som vanligt att inhandla ett lass med leksaker, och i vanlig ordning ramlade ned lite mer saker. Allt i allt var jag nöjd. Det handlar i det stora att spara tid och pengar. Slippa att stressa vid födelsedagar och spara pengar för som vanligt är det dyrt här. Hur mycket det rör sig om till slut är väl svårt att svara på, men tid är också pengar. Förvånansvärt mycket folk måste jag säga, men inget jämfört med lördagar.

Sen åkte vi vidare till Göteborg. Vi bodde på hotell, shoppade lite till och bara strosade. Perfekt helg för mig. Två nätter med sömn. Bra sällskap - ja du vet..

Vi kom hem till middag på lördag så jag fick hänga med ungarna hela söndagen. Kändes som jag fick både påse och säck! (Också norskt?)

Det som händer här hemma just nu är mest på planläggningsstadiet.
Vi skissar på badet i 2 etg och skal besöka bademiljö för att få lite experthjälp. Vi skal också se på hallen och trapp som nästa steg.

Vi hade en mäklare inom idag och håller tummarna för att få ett bättre värde på huset, som kanske kan genera ett bättre lånevillkår som kan ge oss lite mer pengar att investera i huset..

Vi ser också på vår och sommarplaner. Husvagn, semester, turer osv. Helgerna blir fort uppbokade. Precis så som jag gillar det :)

Imorgon skal det ordnas med pass till ungarna och mitt skal fixas i Skövde när vi åker ditt. Då har vi möjlighet att också dra utomlands om ekonomin tillåter det.

Idag var första gången som jag cyklade på jobb. Så nu är den säsongen igång igen. Nu blir det inget mer trikkort förräns till hösten tänker jag. Jag har engagerat mig som cykla till jobben ansvarlig, så det ger mig inte så mycket val!

Av Johanna Brandt - Torsdag 28 mars 08:30

Det börjar bli vår i Oslo och det är skönt. Vi har fortfarande lite snö kvar men i stort sätt så är det borta. Äntligen.

Vi har därmed haft vår första vårstädning ute. Det var skönt att få rensat bort det har blivit liggande under snön. Den blev en sväng till återbruket med det nödvändigaste. Resten blev liggandes i den stora högen med skräp som vi har i trädgården. Den skal köras bort så snart vi får pengar. Det kostar runt 10.000 att få det bort, så det får helt enkelt vänta lite till.
Det är som det mesta andra i huset. Det står på vänt.

Vi har startat på lite semesterplaner och har bokat in husvagnssemester redan nästa helg. Det berodde egentligen mest på att det är väldigt svårt att få passtid i Oslo innan juli, så jag bokade en tid i elvrum (ca 1,5 timme norr om Oslo) fredag 5 april. Da passar vi på att kombinera det med campingtur.

För egen del har jag bokat passtid i Skövde på skärtorsdagen. Det går nämligen inte att göra pass i norge längre. Tur att det inte behövs göras så ofta för egen del :)

Ikväll bör det av till Ullared tillsammans med Carro. Det skal bli fint med lite egentid och lite shopping, även om det mest blir till barnen.

Av Johanna Brandt - Tisdag 19 mars 20:59

På lördagen blev det 4 timmar på ikea.. det låter ju som otroligt länge men så blir det väl när hela familjen skal igenom hela varuhuset inklusive lunch og en sista sväng inom ikea food för lösgodis innan besöket är fulländat.
En heldagsutflykt helt enkelt.

Det blev rullgardiner och en bokhylla. Så med det så fylldes också lördag eftermiddag upp med installering och ordning.

Om lördagen var fulltecknad så var söndagen precis tvärtom. Vädret var helt katastrof, mer eller mindre snökaos och vi blev inne hela dagen. Det gjorde meg mest trött - jag till och med vilade tillsammans med Klara på dagen.

Willy hade för första gången med seg en vän hem idag. Det är nått mysigt med saker som är för första gång. Det gick väldigt bra så jag räknar med det snart kommer att ske igen.

Av Johanna Brandt - Onsdag 13 mars 19:39

Detta firas både i barnehagen och hemma. Som sig bör.

Klara var sjuk tisdag, onsdag och torsdag - men lagom frisk till fredagens firande. Vi hadde med muffins och frukt och de firades av sina vänner.

På lördagen var vi en tur på Alna. Vi drömde oss bort på möbelvaruhuset Skeidar. Vi har ju som sagt inga pengar alls kvar just nu, men det är lite mysigt att se och planlägga lite inför att ekonomin har stabiliserat sig. Vi handlade det sista inför bursdagen och hade en mysig dag. Jag upplever att allt blir lättare och det är mindre utmaningar i enkla sysslor som tex handling.

På Söndagen fick vi besök av Susanne, Yorgos med barn, Carro med barn och Even.
Inför besöket så hade jag vart och köpt lite begagnade möbler som barnen kunde sitta på.

Nelly och Klara fick barnvagnar, leksäng, dockhus och simglasögon av oss. De fick också pärlor, kläder och böcker av gästerna.

Vädret detta år är massor av snö. -5 och fortfarande vinter.

Jag heter Johanna och jeg bor i Oslo. Jag är egentligen svensk men har bott i Norge i snart 16 år. Jeg skriver numera varken på norska eller svenska och det mesta framstår som kaos. Sidan har länge vart låst och jag har bara använt den som en dagbok och f